Υποβολή Εβδομαδιαίων Διαδραστικών Δραστηριοτήτων για τα Εξ Αποστάσεως Προγράμματα Σπουδών

Ο Φορέας Διασφάλιστης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδεθης (ΔΙΠΑΕ), λαμβάνοντας υπόψη τις παρατηρήσεις των Επιτροπών Εξωτερικής Αξιολόγησης και σε συνέχεια των πιο κάτω προηγούμενων ανακοινώσεών του επισημαίνει τα ακόλουθα για πλήρη συμμόρφωση:

Αξιολόγηση - Βαθμολόγηση Εβδομαδιαίων Δραστηριοτήτων Εξ Αποστάσεως Προγραμμάτων Σπουδών (Αρ. 3) 07 Αυγούστου 2020
Ενημέρωση - Αξιολόγηση Εξ Αποστάσεως Προγραμμάτων Σπουδών (Αρ. 2) 04 Μαΐου 2020
Ενημέρωση - Αξιολόγηση Εξ Αποστάσεως Προγραμμάτων Σπουδών 29 Απριλίου 2020


Οι οδηγοί μελέτης για κάθε μάθημα στα εξ αποστάσεως προγράμματα σπουδών περιέχουν 12 - 13 εβδομαδιαίες διαδραστικές δραστηριότητες οι οποίες αξιοποιούν το εικονικό περιβάλλον και περιλαμβάνουν προσομοιώσεις (Simulation), σενάρια και προβλήματα προς επίλυση, μεταφορά της  γνώσης σε νέο περιβάλλον, ερευνητικές δεξιότητες, για όλα τα μαθήματα του συγκεκριμένου προγράμματος και ιδιαίτερα και κατ΄ εξοχήν για τα μεταπτυχιακά προγράμματα.

Συγκεκριμένα απαιτείται η οργάνωση διαδικτυακών εβδομαδιαίων δραστηριοτήτων, 12 τουλάχιστον για  κάθε μάθημα, όπως:

  • Προσομοιώσεις σε εικονικά περιβάλλοντα
  • Σενάρια για λύση προβλήματος
  • Διαδραστικά παιγνίδια μάθησης και συντρέχουσας αξιολόγησης
  • Δραστηριότητες με εικόνα, ήχο και απεριόριστες δυνατότητες ανάπλασης της πραγματικότητας και περαιτέρω επεξεργασίας στη βάση υποθέσεων
  • Μεταφορά των φοιτητών σε πραγματικές καταστάσεις ζωής, ώστε να μπορούν να λάβουν αποφάσεις και να μελετήσουν τις συνέπειες των αποφάσεών τους
  • Κτίσιμο δεξιοτήτων και σε εμπειρίες και στάσεις όπως στην πραγματική ζωή και σε βίωση - όχι απλή αποστήθιση της γνώσης

Οι εβδομαδιαίες διαδραστικές δραστηριότητες πρέπει να αξιολογούνται και βαθμολογούνται κατά ενότητες που αντιστοιχούν στα αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα ή/ και στο σύνολό τους με ένα ικανοποιητικό  ποσοστό. Διαφορετικά, αυτές, δεν λαμβάνονται υπόψη από τον/την φοιτητή/τρια και δεν επιτυγχάνονται τα μαθησιακά αποτελέσματα.

Οι εβδομαδιαίες διαδραστικές δραστηριότητες θα πρέπει να υποβάλλονται μαζί με την αίτηση για αξιολόγηση των εξ αποστάσεως προγραμμάτων σπουδών σε αναγνώσιμη μορφή (πχ ως αρχεία PDF) και σε ξεχωριστά αρχεία ανά μάθημα και ανά εβδομαδιαία διαδραστική δραστηριότητα.

18 Απριλίου 2023

Αξιολόγηση Φοιτητών/Φοιτητριών (Αρ. 2)

Το Συμβούλιο του Φορέα Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ανώτερης Εκπαίδευσης (ΔΙΠΑΕ), κατά την Σύνοδό του με Αρ. 92 (10 Απριλίου 2023) αποφάσισε όπως επαναφέρει το θέμα της αξιολόγησης φοιτητών και φοιτητριών με κατάλληλο σχεδιασμό, πρακτικές και ανατροφοδότηση. Η εκ νέου επισήμανση γίνεται λαμβάνοντας υπόψη τις συνεχιζόμενες παρατηρήσεις των Επιτροπών Εξωτερικής Αξιολόγησης επί του θέματος σε σημαντικό αριθμό υπό αξιολόγηση προγραμμάτων σπουδών.

Επισημαίνονται, εκ νέου, τα ακόλουθα από τη σχετική ανακοίνωση του Φορέα ημερομηνίας 19 Ιανουαρίου 2022:

  • Οι διδάσκοντες/διδάσκουσες σχεδιάζουν κατάλληλες πρακτικές αξιολόγησης με βάση τα μαθησιακά αποτελέσματα και τους στόχους κάθε μαθήματος
  • Οι διδάσκοντες/διδάσκουσες χρησιμοποιούν τα αποτελέσματα της αξιολόγησης για διάγνωση αναγκών στη μάθηση και σχεδιάζουν την κάλυψή τους
  • Οι διδάσκοντες/διδάσκουσες παρέχουν τακτική ανατροφοδότηση στους φοιτητές/φοιτήτριες για την πρόοδό τους, με βάση τα μαθησιακά αποτελέσματα
  • Οι ρούμπρικες βοηθούν στην ανάλυση των προσδοκώμενων αποτελεσμάτων και διευκολύνουν συνεχή αξιολόγηση και συγκεκριμένη ανατροφοδότηση σε διαγνωσμένες ανάγκες μάθησης και διδασκαλίας
Επιπρόσθετα, σύμφωνα με το Κριτήριο 1.3 των Ευρωπαϊκών Κριτηρίων και Κατευθυντηρίων Γραμμών (ESG), λαμβάνοντας υπόψη τη σημασία της αξιολόγησης για την πρόοδο των φοιτητών/ριών και τη μελλοντική τους σταδιοδρομία, οι διαδικασίες διασφάλισης ποιότητας για την αξιολόγηση λαμβάνουν υπόψη τα ακόλουθα:
  • Οι αξιολογητές/αξιολογήτριες είναι εξοικειωμένοι/εξοικειωμένες με τις υπάρχουσες μεθόδους αξιολόγησης και εξετάσεων και λαμβάνουν υποστήριξη για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων τους σε αυτόν τον τομέα.
  • Τα κριτήρια και η μέθοδος αξιολόγησης καθώς και τα κριτήρια βαθμολόγησης δημοσιεύονται εκ των προτέρων
  • Η αξιολόγηση επιτρέπει στους φοιτητές/φοιτήτριες να δείξουν τον βαθμό στον οποίο έχουν επιτευχθεί τα επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα Οι φοιτητές/φοιτήτριες λαμβάνουν ανατροφοδότηση, η οποία, εάν είναι απαραίτητο, συνδέεται με καθοδήγηση για βελτίωση των αποτελεσμάτων
  • Όπου είναι δυνατόν, η αξιολόγηση πραγματοποιείται από περισσότερους του ενός εξεταστές/εξετάστριες
  • Οι κανονισμοί για την αξιολόγηση λαμβάνουν υπόψη ειδικές περιπτώσεις και προνοούν για διευκολύνσεις, ανάλογα με την περίπτωση
  • Η αξιολόγηση είναι συνεπής, εφαρμόζεται δίκαια σε όλους τους φοιτητές/φοιτήτριες και διεξάγεται σύμφωνα με τις θεσμοθετημένες διαδικασίες
  • Έχει θεσπιστεί επίσημη διαδικασία για υποβολή ενστάσεων εκ μέρους φοιτητών/φοιτητριών

18 Απριλίου 2023

Κατανομή Μαθημάτων ανά Εξάμηνο

Ο Φορέας Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης επιθυμεί να σημειώσει εμφαντικά, για την προσοχή τόσο των φοιτητών όσο και των ιδρυμάτων, τα ακόλουθα:

Για τα προγράμματα σπουδών τα οποία έχουν αξιολογηθεί και πιστοποιηθεί από τον Φορέα ΔΙΠΑΕ, αναρτάται στην ιστοσελίδα του Φορέα πίνακας με την εγκεκριμένη κατανομή μαθημάτων ανά εξάμηνο.

Η όποια παρέκκλιση από την εγκεκριμένη από τον Φορέα κατανομή μαθημάτων κατά τις εγγραφές των φοιτητών και φοιτητριών σε μαθήματα (πχ. Αλλαγές μαθημάτων, αλλαγές κωδικών μαθημάτων κοκ) δεν επιτρέπεται και ενδέχεται να θέσει σε καθεστώς μη αναγνώρισης τους τίτλους σπουδών που θα αποκτηθούν.

23 Ιανουαρίου 2023

Έναρξη Ακαδημαϊκού Έτους και Θερινές Περίοδοι

Ο Φορέας ΔΙΠΑΕ και το ΚΥΣΑΤΣ ανακοινώνουν, για ενημέρωση όλων των ενδιαφερόμενων τα ακόλουθα:

Α. 

Με βάση την Aπόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου ημερ. 30/05/2019 και αριθμό 87.554 και επιστολή του  Τμήματος Αρχείου Πληθυσμού και Μετανάστευσης ημερ. 30/10/2019 η οποία αναφέρεται στην απόφαση,

«Η διαδικασία έκδοσης άδειας εισόδου/παραμονής για Πανεπιστήμια να είναι συνεχής όλο τον χρόνο - rolling applications - όχι μόνο στο τέλος του καλοκαιριού, με μέγιστο χρόνο ανταπόκρισης ένα μήνα. Με αυτό τον τρόπο θα δίνεται η ευχέρεια στα Πανεπιστήμια να απαντούν στους ενδιαφερόμενους φοιτητές σε εύλογο χρόνο πριν από την έναρξη των σπουδών, κατ’ αναλογία άλλων ανταγωνιστικών χωρών.»

και

«Το πιο πάνω δεν ισχύει για τις Ιδιωτικές και Δημόσιες Σχολές Ανώτερης Εκπαίδευσης»  

Η  πιο πάνω Απόφαση καταστρατηγεί τις ευρωπαϊκές αρχές για την ανώτερη εκπαίδευση και συνιστά διάκριση μεταξύ των πιστοποιημένων προγραμμάτων από οργανισμούς εγγεγραμμένους στο Ευρωπαϊκό Μητρώο EQAR.

Β. 

Η Θερινή Περίοδος αρχίζει μετά τη λήξη του Εαρινού Εξαμήνου κάθε Ακαδημαϊκού  Έτους. Ως εκ τούτου φοιτητές/φοιτήτριες δύνανται να εγγραφούν σε θερινή περίοδο, με μέγιστο αριθμό τις δύο θερινές περιόδους καθ’ όλη τη διάρκεια των σπουδών τους, μετά την έναρξη του ακαδημαϊκού έτους στο οποίο έχουν εγγραφεί.

Η εγγραφή νεοεισερχόμενων φοιτητών/φοιτητριών απευθείας σε θερινή περίοδο δεν επιτρέπεται και θέτει σε καθεστώς μη αναγνώρισης τους τίτλους σπουδών που θα αποκτηθούν.

Ο Φορέας και το ΚΥΣΑΤΣ θεωρούν ότι τα πιο πάνω πρέπει να ληφθούν υπόψη, ούτως ώστε αιτήσεις για άδεια εισόδου και εγγραφή σε συγκεκριμένα ιδρύματα να εξετάζονται μεν για ολόκληρο το χρόνο, ούτως ώστε οι υποψήφιοι φοιτητές να διασφαλίζουν την εγγραφή τους, αλλά  η άδεια εισόδου στην Κυπριακή Δημοκρατία να εκδίδεται  με ημερομηνία εισόδου την έναρξη του ακαδημαϊκού έτους, το οποίο αρχίζει για τα δημόσια πανεπιστήμια τη δεύτερη εβδομάδα Σεπτεμβρίου και για τα ιδιωτικά την πρώτη εβδομάδα Οκτωβρίου και ανάλογα για τις Ιδιωτικές και Δημόσιες Σχολές Ανώτερης Εκπαίδευσης.

18 Ιανουαρίου 2023

Αναγνώριση Τίτλων Σπουδών από τον ΔΟΑΤΑΠ στη βάση του Νόμου 4957/2022

Για όσους φοιτητές και φοιτήτριες έχουν εγγραφεί σε εξ αποστάσεως μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών το χειμερινό εξάμηνο του 2022 ή προγενέστερα και στα οποία περιλαμβάνεται πρακτική άσκηση, για την ακαδημαϊκή αναγνώριση/ισοδυναμία τόσο των προγραμμάτων σπουδών στα οποία φοιτούν όσο και των απονεμόμενων τίτλων σπουδών θα ακολουθηθεί η ίδια διαδικασία, από τον ΔΟΑΤΑΠ όπως αυτή εφαρμοζόταν πριν από την ψήφιση του Νόμου 4957/2022.

9 Ιανουαρίου 2023