Ο Φορέας ΔΙΠΑΕ υπενθυμίζει στα ιδρύματα την ανάγκη πλήρους συμμόρφωσης στα θέματα διδασκαλίας και έρευνας με τα ευρωπαϊκά πρότυπα και τις κατευθυντήριες γραμμές.
Στα ιδρύματα που προσφέρουν προγράμματα σπουδών επιπέδου πτυχίου και Μάστερ θα πρέπει να εργοδοτείται Μόνιμο Ακαδημαϊκό Προσωπικό/ Προσωπικό Πλήρους Απασχόλησης στον τομέα διδασκαλίας και έρευνας, τα μέλη του οποίου πρέπει να είναι κάτοχοι διδακτορικού τίτλου και ερευνητικής εμπειρίας σε θέμα συναφές με το αντικείμενο της διδασκαλίας τους, καθώς και ανάλογης πείρας. Η ερευνητική δραστηριότητα των διδασκόντων τεκμαίρεται από τις δημοσιεύσεις τους σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά με σύστημα κριτών. Σημειώνεται ότι η ίδρυση ερευνητικών κέντρων, εντός των ιδρυμάτων, δεν υποκαθιστά την ανάγκη τεκμηριωμένης ερευνητικής δραστηριότητας των διδασκόντων.
Επισημαίνεται επίσης ότι, με βάση το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων (EQF), τα προγράμματα Μάστερ κατατάσσονται στο επίπεδο 7 και θα πρέπει να πληρούν τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές, για την πιστοποίησή τους, όπως, για παράδειγμα, ερευνητικές δεξιότητες και ερευνητικό έργο των διδασκόντων, εξειδικευμένη ακαδημαϊκή γνώση, ανάπτυξη των δεξιοτήτων και της ικανότητας των φοιτητών/φοιτητριών για έρευνα και επίλυση προβλημάτων, θεματικών και διαθεματικών. Η πρωτοποριακής μορφής διατριβή επιστεγάζει την επίτευξη των πιο πάνω. Συγκεκριμένα, οι προδιαγραφές του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων αναφέρουν, σε σχέση με τα μαθησιακά αποτελέσματα, το περιεχόμενο των προγραμμάτων σπουδών, τις εργασίες και την αξιολόγηση ότι τα προγράμματα Μάστερ προσφέρουν:
- Γνώση: Εξειδικευμένη, υψηλών απαιτήσεων γνώση, με ένα ποσοστό να βρίσκεται στην κορυφή των γνώσεων στον συγκεκριμένο επιστημονικό και επαγγελματικό τομέα του προγράμματος, ως βάση για αυθεντική σκέψη και/ή έρευνα. Το επίπεδο Μάστερ απαιτεί κριτική εγρήγορση για τα γνωστικά ζητήματα στον συγκεκριμένο τομέα σπουδών και στους τομείς συνάντησης του με διαφορετικούς τομείς σπουδών.
- Δεξιότητες: Εξειδικευμένες δεξιότητες λύσης προβλήματος, οι οποίες απαιτούνται για έρευνα ή/και καινοτομία, ούτως ώστε ο φοιτητής να αναπτύξει νέα γνώση και διαδικασίες και να είναι σε θέση να συνθέσει γνώση από διαφορετικούς τομείς.
- Εφαρμογή γνώσης και δεξιοτήτων με υπευθυνότητα και αυτονομία: Χειρίζεται και μετασχηματίζει εργασία ή συγκείμενα μελέτης, τα οποία είναι πολύπλοκα, απρόβλεπτα και τα οποία απαιτούν νέες στρατηγικές προσεγγίσεις. Αναλαμβάνει ευθύνη για συμμετοχή στην επαγγελματική γνώση και πρακτική και/ή για επανεξέταση της στρατηγικής ομάδων.
Επισημαίνεται επίσης ότι, με βάση το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων (EQF), τα προγράμματα επιπέδου πτυχίου κατατάσσονται στο επίπεδο 6 και θα πρέπει να πληρούν τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές, οι οποίες αναφέρουν, σε σχέση με τα μαθησιακά αποτελέσματα, το περιεχόμενο των προγραμμάτων σπουδών, τις εργασίες και την αξιολόγηση ότι τα προγράμματα επιπέδου πτυχίου προσφέρουν:
- Γνώση και κατανόηση σε ένα πεδίο σπουδών που προεκτείνεται από τη γενική δευτεροβάθμια εκπαίδευση, υποστηρίζεται από σύγχρονα και πλήρως ενημερωμένα εγχειρίδια για τις τρέχουσες εξελίξεις στην επιστήμη και από εξειδικευμένη γνώση στον τομέα των σπουδών τους.
- Εφαρμογή γνώσης και κατανόησης κατά τρόπο που να δείχνει επαγγελματική προσέγγιση στην εργασία και ικανότητες, οι οποίες, συνήθως, αποδεικνύονται μέσα από την επιχειρηματολογία και την επίλυση προβλημάτων στο πλαίσιο του αντικειμένου σπουδών.
- Ικανότητα συλλογής και ερμηνείας σχετικών δεδομένων (στο πλαίσιο των σπουδών) για ενημερωμένη κρίση η οποία περιλαμβάνει προβληματισμό σχετικά με συναφή κοινωνικά, επιστημονικά και δεοντολογικά ζητήματα
- Ικανότητα επικοινωνίας των πληροφοριών, των ιδεών, των προβλημάτων και των λύσεών τους τόσο σε εξειδικευμένα όσο και σε μη εξειδικευμένα ακροατήρια
- Δεξιότητες μάθησης που είναι απαραίτητες για τη συνέχιση σπουδών σε υψηλότερο επίπεδο και επιτρέπουν αυτόνομη μάθηση.
29 Σεπτεμβρίου 2020
Στη βάση Ευρωπαϊκών Κριτηρίων και Κατευθυντήριων Γραμμών (ESG 2.3), ο Φορέας ΔΙΠΑΕ εφαρμόζει διαδικασίες παρακολούθησης της προόδου που έχουν σημειώσει τα ιδρύματα αναφορικά με την αναβάθμιση των προγραμμάτων σπουδών τους, μετά την αξιολόγηση - πιστοποίηση από τον Φορέα. Σύμφωνα με τα Ευρωπαϊκά Κριτήρια και Κατευθυντήριες Γραμμές, εξωτερική διασφάλιση της ποιότητας δεν τελειώνει με την έκθεση των εμπειρογνωμόνων (Έκθεση Επιτροπής Εξωτερικής Αξιολόγησης- ΕΕΑ) ούτε με την Τελική Έκθεση Πιστοποίησης του Φορέα. Τόσο οι εκθέσεις των ΕΕΑ όσο και οι Τελικές Εκθέσεις Πιστοποίησης του Φορέα δύνανται να περιλαμβάνουν σαφείς οδηγίες για ενέργειες από μέρους του ιδρύματος για περαιτέρω βελτίωση των προγραμμάτων σπουδών με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης.
Σε αυτό το πλαίσιο, Ο Φορέας έχει θεσμοθετήσει διαδικασίες παρακολούθησης για να εξετάσει τις ενέργειες στις οποίες έχουν προβεί τα ιδρύματα για τη βελτίωση και την περαιτέρω ανάπτυξη των αξιολογημένων-πιστοποιημένων προγραμμάτων σπουδών.
Οι διαδικασίες παρακολούθησης (Follow-up procedures), περιλαμβάνουν υποβολή από μέρους του ιδρύματος, έκθεσης (Follow-up Report) πάνω στο σχετικό έντυπο του Φορέα με αρ. 300.1.4. Η εν λόγω έκθεση θα πρέπει να αναφέρει συνοπτικά τις ενέργειες στις οποίες έχουν προβεί τα ιδρύματα για τη βελτίωση των περιοχών που αναφέρονται τόσο στην έκθεση της ΕΕΑ όσο και στην Τελική Έκθεση του Φορέα, εντός του χρονοδιαγράμματος υλοποίησης που έχει τεθεί από τον Φορέα, όπως επίσης και τις βελτιωτικές αλλαγές στις οποίες έχει προβεί το ίδρυμα στη βάση των διαδικασιών εσωτερικής διασφάλισης ποιότητας που εφαρμόζει.
25 Σεπτεμβρίου 2020