Μεταπτυχιακή Διατριβή στο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών Επιπέδου Μάστερ (Αρ. 2)

Ο Φορέας Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης, σε συνέχεια σχετικής ανακοίνωσής του με ημερομηνία 21 Οκτωβρίου 2021 αποφάσισε όπως ενημερώσει τα ιδρύματα ανώτερης εκπαίδευσης τα ακόλουθα:

Στο Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων (EQF) τα προγράμματα σπουδών επιπέδου Μάστερ κατατάσσονται στο επίπεδο 7 και θα πρέπει να πληρούν τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές για την πιστοποίησή τους όπως:
  • ερευνητικές δεξιότητες και ερευνητικό έργο των διδασκόντων
  • εξειδικευμένη ακαδημαϊκή γνώση
  • ανάπτυξη των δεξιοτήτων και της ικανότητας των φοιτητών/φοιτητριών για έρευνα και επίλυση προβλημάτων, θεματικών και διαθεματικών, κοκ
Ως εκ τούτου, τα ιδρύματα που προσφέρουν προγράμματα σπουδών επιπέδου Μάστερ θα πρέπει να διασφαλίζουν ότι  οι απόφοιτοι των εν λόγω προγραμμάτων σπουδών αποκτούν  δεξιότητες και ικανότητα για έρευνα, καινοτομία  και επίλυση σύνθετων προβλημάτων, όπως προνοεί το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων.

Από τις εκθέσεις των εμπειρογνωμόνων που συμμετέχουν στις ΕΕΑ των προγραμμάτων Μάστερ διαφαίνεται ότι λόγω ελλείψεων στον τομέα της έρευνας, αυτά δεν ανταποκρίνονται πλήρως στο Επίπεδο 7 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων. Λαμβάνοντας υπόψη ότι στα προγράμματα επιπέδου Μάστερ η καινοτομία και η έρευνα θα πρέπει να βρίσκονται στον πυρήνα των μαθησιακών αποτελεσμάτων που θα έχουν κατακτήσει οι απόφοιτοι,  πολλές ΕΕΑ εισηγούνται την ένταξη στα εν λόγω προγράμματα υποχρεωτικής μεταπτυχιακής διατριβής, ακολουθώντας την ευρωπαϊκή πρακτική ιδιαίτερα σε εξειδικευμένα θέματα, τόσο σε εξ αποστάσεως φοίτηση όσο και διά ζώσης.

Ως εκ τούτου, πριν από την υποβολή στον Φορέα ΔΙΠΑΕ αίτησης για την εξωτερική αξιολόγηση προγράμματος Επιπέδου Μάστερ τα ιδρύματα καλούνται να μελετούν διεξοδικά την εισαγωγή υποχρεωτικής μεταπτυχιακής διατριβής στα προγράμματα σπουδών όπου απαιτείται από το αντικείμενο του προγράμματος σπουδών.


24 Απριλίου 2023

Γραπτά και Εργασίες (Υποβολή, Διάρκεια Φύλαξης) (Αρ. 2)

Ο Φορέας Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης (ΔΙΠΑΕ), σε συνέχεια της ανακοίνωσής του με το ίδιο θέμα, ημερομηνίας 23 Σεπτεμβρίου 2016 ενημερώνει τα ιδρύματα ανώτερης εκπαίδευσης ότι η φύλαξη γραπτών εξετάσεων σε ψηφιοποιημένη μορφή είναι αποδεκτή από τον Φορέα ΔΙΠΑΕ.

Νοείται ότι ο ελάχιστος χρόνος φύλαξης των  γραπτών εξετάσεων σε ψηφιοποιημένη μορφή, βάσει της σχετικής Απόφασης Πολιτικής του Φορέα ΔΙΠΑΕ, θα πρέπει να είναι τα τρία χρόνια.


24 Απριλίου 2023

Υποβολή Εβδομαδιαίων Διαδραστικών Δραστηριοτήτων για τα Εξ Αποστάσεως Προγράμματα Σπουδών

Ο Φορέας Διασφάλιστης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδεθης (ΔΙΠΑΕ), λαμβάνοντας υπόψη τις παρατηρήσεις των Επιτροπών Εξωτερικής Αξιολόγησης και σε συνέχεια των πιο κάτω προηγούμενων ανακοινώσεών του επισημαίνει τα ακόλουθα για πλήρη συμμόρφωση:

Αξιολόγηση - Βαθμολόγηση Εβδομαδιαίων Δραστηριοτήτων Εξ Αποστάσεως Προγραμμάτων Σπουδών (Αρ. 3) 07 Αυγούστου 2020
Ενημέρωση - Αξιολόγηση Εξ Αποστάσεως Προγραμμάτων Σπουδών (Αρ. 2) 04 Μαΐου 2020
Ενημέρωση - Αξιολόγηση Εξ Αποστάσεως Προγραμμάτων Σπουδών 29 Απριλίου 2020


Οι οδηγοί μελέτης για κάθε μάθημα στα εξ αποστάσεως προγράμματα σπουδών περιέχουν 12 - 13 εβδομαδιαίες διαδραστικές δραστηριότητες οι οποίες αξιοποιούν το εικονικό περιβάλλον και περιλαμβάνουν προσομοιώσεις (Simulation), σενάρια και προβλήματα προς επίλυση, μεταφορά της  γνώσης σε νέο περιβάλλον, ερευνητικές δεξιότητες, για όλα τα μαθήματα του συγκεκριμένου προγράμματος και ιδιαίτερα και κατ΄ εξοχήν για τα μεταπτυχιακά προγράμματα.

Συγκεκριμένα απαιτείται η οργάνωση διαδικτυακών εβδομαδιαίων δραστηριοτήτων, 12 τουλάχιστον για  κάθε μάθημα, όπως:

  • Προσομοιώσεις σε εικονικά περιβάλλοντα
  • Σενάρια για λύση προβλήματος
  • Διαδραστικά παιγνίδια μάθησης και συντρέχουσας αξιολόγησης
  • Δραστηριότητες με εικόνα, ήχο και απεριόριστες δυνατότητες ανάπλασης της πραγματικότητας και περαιτέρω επεξεργασίας στη βάση υποθέσεων
  • Μεταφορά των φοιτητών σε πραγματικές καταστάσεις ζωής, ώστε να μπορούν να λάβουν αποφάσεις και να μελετήσουν τις συνέπειες των αποφάσεών τους
  • Κτίσιμο δεξιοτήτων και σε εμπειρίες και στάσεις όπως στην πραγματική ζωή και σε βίωση - όχι απλή αποστήθιση της γνώσης

Οι εβδομαδιαίες διαδραστικές δραστηριότητες πρέπει να αξιολογούνται και βαθμολογούνται κατά ενότητες που αντιστοιχούν στα αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα ή/ και στο σύνολό τους με ένα ικανοποιητικό  ποσοστό. Διαφορετικά, αυτές, δεν λαμβάνονται υπόψη από τον/την φοιτητή/τρια και δεν επιτυγχάνονται τα μαθησιακά αποτελέσματα.

Οι εβδομαδιαίες διαδραστικές δραστηριότητες θα πρέπει να υποβάλλονται μαζί με την αίτηση για αξιολόγηση των εξ αποστάσεως προγραμμάτων σπουδών σε αναγνώσιμη μορφή (πχ ως αρχεία PDF) και σε ξεχωριστά αρχεία ανά μάθημα και ανά εβδομαδιαία διαδραστική δραστηριότητα.

18 Απριλίου 2023

Αξιολόγηση Φοιτητών/Φοιτητριών (Αρ. 2)

Το Συμβούλιο του Φορέα Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ανώτερης Εκπαίδευσης (ΔΙΠΑΕ), κατά την Σύνοδό του με Αρ. 92 (10 Απριλίου 2023) αποφάσισε όπως επαναφέρει το θέμα της αξιολόγησης φοιτητών και φοιτητριών με κατάλληλο σχεδιασμό, πρακτικές και ανατροφοδότηση. Η εκ νέου επισήμανση γίνεται λαμβάνοντας υπόψη τις συνεχιζόμενες παρατηρήσεις των Επιτροπών Εξωτερικής Αξιολόγησης επί του θέματος σε σημαντικό αριθμό υπό αξιολόγηση προγραμμάτων σπουδών.

Επισημαίνονται, εκ νέου, τα ακόλουθα από τη σχετική ανακοίνωση του Φορέα ημερομηνίας 19 Ιανουαρίου 2022:

  • Οι διδάσκοντες/διδάσκουσες σχεδιάζουν κατάλληλες πρακτικές αξιολόγησης με βάση τα μαθησιακά αποτελέσματα και τους στόχους κάθε μαθήματος
  • Οι διδάσκοντες/διδάσκουσες χρησιμοποιούν τα αποτελέσματα της αξιολόγησης για διάγνωση αναγκών στη μάθηση και σχεδιάζουν την κάλυψή τους
  • Οι διδάσκοντες/διδάσκουσες παρέχουν τακτική ανατροφοδότηση στους φοιτητές/φοιτήτριες για την πρόοδό τους, με βάση τα μαθησιακά αποτελέσματα
  • Οι ρούμπρικες βοηθούν στην ανάλυση των προσδοκώμενων αποτελεσμάτων και διευκολύνουν συνεχή αξιολόγηση και συγκεκριμένη ανατροφοδότηση σε διαγνωσμένες ανάγκες μάθησης και διδασκαλίας
Επιπρόσθετα, σύμφωνα με το Κριτήριο 1.3 των Ευρωπαϊκών Κριτηρίων και Κατευθυντηρίων Γραμμών (ESG), λαμβάνοντας υπόψη τη σημασία της αξιολόγησης για την πρόοδο των φοιτητών/ριών και τη μελλοντική τους σταδιοδρομία, οι διαδικασίες διασφάλισης ποιότητας για την αξιολόγηση λαμβάνουν υπόψη τα ακόλουθα:
  • Οι αξιολογητές/αξιολογήτριες είναι εξοικειωμένοι/εξοικειωμένες με τις υπάρχουσες μεθόδους αξιολόγησης και εξετάσεων και λαμβάνουν υποστήριξη για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων τους σε αυτόν τον τομέα.
  • Τα κριτήρια και η μέθοδος αξιολόγησης καθώς και τα κριτήρια βαθμολόγησης δημοσιεύονται εκ των προτέρων
  • Η αξιολόγηση επιτρέπει στους φοιτητές/φοιτήτριες να δείξουν τον βαθμό στον οποίο έχουν επιτευχθεί τα επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα Οι φοιτητές/φοιτήτριες λαμβάνουν ανατροφοδότηση, η οποία, εάν είναι απαραίτητο, συνδέεται με καθοδήγηση για βελτίωση των αποτελεσμάτων
  • Όπου είναι δυνατόν, η αξιολόγηση πραγματοποιείται από περισσότερους του ενός εξεταστές/εξετάστριες
  • Οι κανονισμοί για την αξιολόγηση λαμβάνουν υπόψη ειδικές περιπτώσεις και προνοούν για διευκολύνσεις, ανάλογα με την περίπτωση
  • Η αξιολόγηση είναι συνεπής, εφαρμόζεται δίκαια σε όλους τους φοιτητές/φοιτήτριες και διεξάγεται σύμφωνα με τις θεσμοθετημένες διαδικασίες
  • Έχει θεσπιστεί επίσημη διαδικασία για υποβολή ενστάσεων εκ μέρους φοιτητών/φοιτητριών

18 Απριλίου 2023

Κατανομή Μαθημάτων ανά Εξάμηνο

Ο Φορέας Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης επιθυμεί να σημειώσει εμφαντικά, για την προσοχή τόσο των φοιτητών όσο και των ιδρυμάτων, τα ακόλουθα:

Για τα προγράμματα σπουδών τα οποία έχουν αξιολογηθεί και πιστοποιηθεί από τον Φορέα ΔΙΠΑΕ, αναρτάται στην ιστοσελίδα του Φορέα πίνακας με την εγκεκριμένη κατανομή μαθημάτων ανά εξάμηνο.

Η όποια παρέκκλιση από την εγκεκριμένη από τον Φορέα κατανομή μαθημάτων κατά τις εγγραφές των φοιτητών και φοιτητριών σε μαθήματα (πχ. Αλλαγές μαθημάτων, αλλαγές κωδικών μαθημάτων κοκ) δεν επιτρέπεται και ενδέχεται να θέσει σε καθεστώς μη αναγνώρισης τους τίτλους σπουδών που θα αποκτηθούν.

23 Ιανουαρίου 2023