• Home
  • Αξιολογητές

Αξιολογητές

[..]  [Δεξαμενή εμπειρογνωμόνων Φορέα ΔΙΠΑΕ]  [Ποιος μπορεί να υποβάλει αίτηση;]  [Πώς μπορεί να υποβάλει αίτηση;]  [Αξιολόγηση - επί τόπου επίσκεψη]  [Προετοιμασία για την έκθεση αξιολόγησης]  [Εκπαίδευση Εμπειρογνωμόνων]

E1. Η δεξαμενή εμπειρογνωμόνων του Φορέα ΔΙΠΑΕ

Οι επιτροπές εξωτερικής αξιολόγησης (η ομάδα εμπειρογνωμόνων), απαρτίζονται από ακαδημαϊκούς, εκπροσώπους επαγγελματικών φορέων, ειδικούς στην επαγγελματική εκπαίδευση, διευθυντές (Πρυτάνεις και Κοσμήτορες, διευθυντές υπηρεσιών κ.ά.) καθώς και φοιτητές που επιλέγονται σύμφωνα με συγκεκριμένα κριτήρια και διαδικασίες που περιγράφονται παρακάτω. Οι τοπικοί και διεθνείς εμπειρογνώμονες πρέπει να είναι γνωστοί/ές και εξειδικευμένοι ειδικοί, με επαρκή εμπειρία στην εφαρμογή διαδικασιών διασφάλισης ποιότητας και αξιολόγησης.

Οι Επιτροπές Εξωτερικής Αξιολόγησης (ΕΕΑ) αποτελούνται από τους/τις ακόλουθους/ες εμπειρογνώμονες στους τομείς της:

  • Προγραμματικής και τμηματικής αξιολόγησης
  • Ιδρυματικής αξιολόγησης
Στους/στις εμπειρογνώμονες προσφέρεται σύμβαση η οποία καθορίζει τα δικαιώματα, τις υποχρεώσεις, τους όρους και τις προϋποθέσεις, ως επίσης και την αμοιβή για τις υπηρεσίες τους ως ακολούθως:

Περιορισμένης Διάρκειας Συμβόλαιο για τον Πρόεδρο της επιτροπής εξωτερικής αξιολόγησης  Έντ. 600_2_1 download icon icon word
Περιορισμένης Διάρκειας Συμβόλαιο για το Μέλος (Καθηγητή/τριας) της επιτροπής εξωτερικής αξιολόγησης
Έντ. 600_2_2 download icon icon word
Περιορισμένης Διάρκειας Συμβόλαιο για το Μέλος (Μαθητή/τριας) της επιτροπής εξωτερικής αξιολόγησης Έντ. 600_2_3 download icon icon word
Περιορισμένης Διάρκειας Συμβόλαιο για το Μέλος (Επαγγελματικό Σώμα) της επιτροπής εξωτερικής αξιολόγησης Έντ. 600_2_4 download icon icon word

Η διαδικασία αξιολόγησης περιλαμβάνει τέσσερις φάσεις:
  • Αίτηση του ιδρύματος για αξιολόγηση συνοδευόμενη από ιδρυματική/τμηματική/ προγραμματική μελέτη αυτοαξιολόγησης, ανάλογα με την περίπτωση.
  • Εξωτερική αξιολόγηση η οποία διεξάγεται από την ομάδα των ανεξάρτητων εμπειρογνωμόνων που έχουν επιλεγεί από τον Φορέα. Η διαδικασία αυτή περιλαμβάνει, ειδικότερα, τη μελέτη της αίτησης και της Έκθεσης Εσωτερικής Αξιολόγησης, την επί τόπου επίσκεψη και τη σύνταξη της έκθεσης των εμπειρογνωμόνων.
  • Απάντηση του ιδρύματος. Η έκθεση αξιολόγησης των εμπειρογνωμόνων αποστέλλεται στο ίδρυμα για τη δική του απάντηση, συμπεριλαμβανομένων των ενεργειών που έχουν αναληφθεί για την πλήρη / ουσιαστική συμμόρφωση και το σχέδιο δράσης που καταρτίζεται και εφαρμόζεται από το ίδρυμα. Η πλήρης ή ουσιαστική συμμόρφωση ενδέχεται να χρειάζεται να αξιολογηθεί και να επαληθευτεί από την ομάδα εμπειρογνωμόνων.
  • Απόφαση του συμβουλίου για πιστοποίηση / απόρριψη ή δεύτερη αξιολόγηση.

Όλα τα ιδρύματα και προγράμματα επαναξιολογούνται γίνονται κάθε πέντε χρόνια. &

Οι εμπειρογνώμονες θα πρέπει να δηλώσουν ότι δεν υπάρχει σύγκουση συμφερόντων  ή να ενημερώσουν το Φορέα ΔΙΠΑΕ στην περιπτωση που εγείρεται τέτοιο ζήτημα.     Έντ. 600.3 download icon icon word download icon  

Οι εμπειρογνώμονες της Επιτροπής Εξωτερικής Αξιολόγησης έχουν την ευθύνη, όταν και εφόσον χρειαστεί, να τοποθετηθούν στην απάντηση του ιδρύματος και να υποβάλουν την τελική τους κρίση όσον αφορά στη συμμόρφωση με τις ευρωπαϊκές κατευθυντήριες γραμμές που περιλαμβάνονται στα έντυπα αξιολόγησης και στις αποφάσεις πολιτικής του Φορέα.

Απάντηση Ιδρύματος Ανώτερης Εκπαίδευσης Έντ. 300.1.2 download iconicon word
Ανατροφοδότηση από ΕΕΑ Έντ. 300.1.3 download iconicon word


[..back]

E2. Ποιος μπορεί να υποβάλει αίτηση;

Εμπειρογνώμονες για ιδρυματικές, τμηματικές και προγραμματικές αξιολογήσεις.

2.1.Οι επιτροπές εμπειρογνωμόνων αποτελούνται από:

  • Εμπειρογνώμονες ακαδημαϊκούς από το εξωτερικό
  • Εμπειρογνώμονες ακαδημαϊκούς από δημόσια πανεπιστήμια ης Κύπρου
  • Φοιτητές/φοιτήτριες
  • Εκπροσώπους αναγνωρισμένων επαγγελματικών φορέων
  • Πρυτάνεις και Κοσμήτορες ακαδημαϊκών ιδρυμάτων (καθηγητές/καθηγήτριες ή ομότιμοι)
  • Διευθυντές υπηρεσιών που προσφέρονται από τοπικά ή διεθνή πανεπιστήμια

2.2. Πώς επιλέγονται οι εμπειρογνώμονες για τη σύνθεση επιτροπής αξιολόγησης:

Οι τοπικοί και διεθνείς ακαδημαϊκοί εμπειρογνώμονες επιλέγονται από έναν ευρύ κατάλογο εμπειρογνωμόνων που διαθέτουν αξιόπιστοι οργανισμοί διασφάλισης ποιότητας ή από τον κατάλογο  διεθνών εμπειρογνωμόνων που διαθέτει ο Κυπριακός Οργανισμός Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης εκπαίδευσης (ΔΙΠΑΕ) (με βάση προσωπικές αιτήσεις ή μέσω ηλεκτρονικής αναζήτησης αρμόδιων εμπειρογνωμόνων).

Οι φοιτητές/φοιτήτριες προτείνονται από τα Δημόσια Πανεπιστήμια της Κύπρου, τα οποία παρέχουν στον Φορά ΔΟΠΑΕ κατάλογο φοιτητών/τριών που πληρούν τα προκαθορισμένα κριτήρια.

Εκπρόσωποι επαγγελματικών φορέων διορίζονται από τους αναγνωρισμένους επαγγελματικούς φορείς στην Κύπρο.

2.3.Κριτήρια επιλογής των εμπειρογνωμόνων:

Οι εκπρόσωποι του ακαδημαϊκού προσωπικού πρέπει να έχουν:

  • αναγνωρισμένα προσόντα στο επίπεδο διδακτορικού διπλώματος
  • την ιδιότητα του αναπληρωτή καθηγητή ή καθηγητή/αναπληρώτριας καθηγήτριας ή καθηγήτριας
  • εμπειρία στην αξιολόγηση του συγκεκριμένου ακαδημαϊκού προγράμματος και / ή στην αξιολόγηση της ποιότητας ιδρύματος ή προγράμματος (συμμετοχή σε επιτροπή αξιολόγησης, εφαρμογή διαδικασιών διαχείρισης ποιότητας σε ένα ίδρυμα ή οργανισμό)
  • πείρα στον τομέα της έρευνας και της διδασκαλίας στον τομέα του υπό αξιολόγηση προγράμματος
  • διεθνή εμπειρία στη διδασκαλία, την έρευνα ή την αξιολόγηση
  • εμπειρία στην ανάπτυξη ακαδημαϊκών προγραμμάτων, παρακολούθηση, μεθοδολογία και επανεξέταση
  • συμμετοχή σε εκπαίδευση/κατάρτιση σχετικά με διαδικασίες αξιολόγησης / πιστοποίησης ή εξέτασης προγραμμάτων.

Οι φοιτητές/φοιτήτριες που συμμετέχουν σε επιτροπές εξωτερικής αξιολόγησης πρέπει:

  • να είναι είτε προπτυχιακοί φοιτητές/φοιτήτριες είτε φοιτητές/φοιτήτριες του μεταπτυχιακού προγράμματος
  • να έχουν υψηλές ακαδημαϊκές επιδόσεις
  • να έχουν συμμετάσχει σε εξωτερικές ακαδημαϊκές και κοινωνικές δραστηριότητες / εθελοντισμό
  • να έχουν συμμετάσχει σε προγράμματα εκπαίδευσης/κατάρτισης για την αξιολόγηση προγραμμάτων

Οι εκπρόσωποι των επαγγελματικών φορέων πρέπει:

  • να είναι μέλη αναγνωρισμένων επαγγελματικών φορέων
  • να έχουν εμπειρία στις επαγγελματικές διαδικασίες επιθεώρησης
  • να έχουν συμμετάσχει σε προγράμματα κατάρτισης για αξιολόγηση/πιστοποίηση

Στην ομάδα εμπειρογνωμόνων που συμμετέχουν στην αξιολόγηση των επαγγελματικών, μη ακαδημαϊκών προγραμμάτων, τα μέλη θα πρέπει να έχουν τουλάχιστον αναγνωρισμένα προσόντα σε επίπεδο μεταπτυχιακού επιπέδου και εξαιρετική επαγγελματική / ακαδημαϊκή εμπειρία και αναγνώριση στην ειδικότητά τους.

Γλωσσική επάρκεια
Οι τοπικοί εμπειρογνώμονες θα πρέπει να κατέχουν πολύ καλά την ελληνική γλώσσα, τόσο στον προφορικό όσο και τον γραπτό λόγο και θα πρέπει να έχουν πολύ καλή γνώση της αγγλικής γλώσσας. Οι διεθνείς εμπειρογνώμονες θα πρέπει να έχουν πολύ καλή γνώση της αγγλικής γλώσσας ή / και της γλώσσας στην οποία προσφέρεται το υπό αξιολόγηση πρόγραμμα.

Όλοι/όλες οι ειδικοί πρέπει να έχουν, επίσης, ακαδημαϊκές, προσωπικές και κοινωνικές δεξιότητες:

  • να έχουν άριστη γνώση των Ευρωπαϊκών Προτύπων και Κατευθυντήριων γραμμών (ESG) και τις απαραίτητες δεξιότητες για να κάνουν εύλογες ερμηνείες και πρακτικές εφαρμογές των κριτηρίων αξιολόγησης / πιστοποίησης που είναι κατάλληλα για τη συγκεκριμένη περίπτωση.
  • να διαθέτουν αναλυτικές δεξιότητες για διεξοδική εξέταση των πληροφοριών και των θεμάτων που υποβάλλονται για αξιολόγηση
  • να έχουν τις απαραίτητες δεξιότητες και εμπειρία, ούτως ώστε να είναι σε θέση να προβαίνουν σε αναλύσεις και συστάσεις για βελτίωση
  • να μπορούν να λαμβάνουν υπόψη το πλαίσιο λειτουργίας του εκπαιδευτικού ιδρύματος, κατά την αξιολόγηση
  • να είναι ειλικρινείς, δίκαιοι, διακριτικοί.
  • να δείχνουν σεβασμό στα άτομα που συμμετέχουν στο πρόγραμμα / ίδρυμα που αξιολογείται.
  • να είναι σε θέση να ενεργούν ανεξάρτητα και ταυτόχρονα να αλληλεπιδρούν αποτελεσματικά με τους άλλους.
  • να συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις εμπιστευτικότητας. Όλες οι πληροφορίες που σχετίζονται με την αξιολόγηση (γνώμες των ερωτηθέντων, έκθεση αυτοαξιολόγησης και πρόσθετες πληροφορίες που παρέχονται από το ίδρυμα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης) χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για τη διαδικασία αξιολόγησης.
  • να τηρούν το συμφωνημένο πλαίσιο καθηκόντων και τις προθεσμίες των επιτροπών.

Οι εμπειρογνώμονες πρέπει να διαθέτουν τα προαναφερθέντα χαρακτηριστικά, ώστε να μπορούν:

  • να προβαίνουν στη συλλογή πραγματικών γεγονότων, απαραίτητης μαρτυρίας και αποδεικτικών στοιχείων
  • να παραμένουν πιστοί στο σκοπό της αξιολόγησης
  • να ολοκληρώνουν τη διαδικασία αξιολόγησης χωρίς καμία απόκλιση
  • να αντιδρούν αποτελεσματικά σε αγχωτικές καταστάσεις
  • να καταλήγουν σε συμπεράσματα, γενικά αποδεκτά από όλα τα μέλη της ομάδας και να βασίζουν τα συμπεράσματα αυτά σε αντικειμενικά στοιχεία που συλλέγονται κατά τη διάρκεια των διαδικασιών αξιολόγησης
  • να παραμένουν πιστοί σε επιβεβαιωμένα συμπεράσματα ακόμα και αν υποβάλλονται σε πίεση για την αλλαγή τους, ιδίως όταν δεν υπάρχουν βάσιμοι λόγοι για αλλαγή
[..back]

E3. Ποιος μπορεί να υποβάλει αίτηση;

Για να υποβάλετε αίτηση, ακολουθήστε τον σύνδεσμο Experts Online Application Form

[..back]

E4. Επί τόπου επίσκεψη της ΕΕΑ

Ημερήσια ατζέντα επίσκεψης της επιτροπής στο ίδρυμα με συνοδεία  λειτουργού του Φορέα Doc. 600.4 download icon icon word download icon 

Ως μέλος εμπειρογνωμόνων της Επιτροπής Εξωτερικής Αξιολόγησης:

  • Εξετάστε το πρόγραμμα που εκπόνησε ο Φορέας ΔΙΠΑΕ, σύμφωνα με τη διεθνή σας εμπειρία και εκφράστε τις απόψεις σας, αν χρειάζεται, ΓΙΑ διαφοροποίηση
  • Συστηθείτε και προσπαθήστε να κάνετε τον ερωτηθέντα να νιώσει άνετα.
  • Πάρτε συνέντευξη από όλα τα άτομα που είναι απαραίτητα για τη συλλογή των πραγματικών πληροφοριών και των αποδεικτικών στοιχείων που χρειάζεστε, για να καταλήξετε σε κρίσεις και συστάσεις.
  • Ακούστε πολύ προσεκτικά τον ερωτώμενο και αναλύστε σε βάθος τα γεγονότα και τις διαδικασίες που παρουσιάζει.
  • Αποδώστε ευχαριστίες στους/στις ερωτηθέντες/ερωτηθείσες για τις απαντήσεις και τον χρόνο τους
  • Διατηρήστε τη συνέντευξη μέσα στο χρονικό πλαίσιο, αλλά εάν εξακολουθείτε να χρειάζεστε περισσότερες πληροφορίες, προτείνετε και συμφωνήστε για επιπλέον χρόνο.
[..back]

E5. Προετοιμασία της έκθεσης αξιολόγησης

  • Η έκθεση πρέπει να περιλαμβάνει σαφείς αναφορές στα στοιχεία/μαρτυρία που συλλέγονται.
  • Η διαδικασία λήψης αποφάσεων είναι τεκμηριωμένη - με βάση το τι και για ποιο λόγο η επιτροπή καταλήγει σε συγκεκριμένο συμπέρασμα, όσον αφορά στη συμμόρφωση ή όχι με τα πρότυπα και τα κριτήρια που περιλαμβάνονται στα έντυπα αξιολόγησης.
  • Η αριθμητική αξιολόγηση είναι πλήρως αιτιολογημένη και σύμφωνα με τις παρατηρήσεις, τις συστάσεις και τον προτεινόμενο βαθμό συμμόρφωσης με τα πρότυπα.
  • Όλες οι αξιολογήσεις και οι συστάσεις είναι βάσιμες - τόσο οι θετικές όσο και οι αρνητικές.
  • Οι αιτιολογημένες και διαφορετικές απόψεις των μελών της ομάδας παρουσιάζονται ξεχωριστά στην έκθεση.
  • Έχετε υπόψη ότι η έκθεση θα σταλεί στο ίδρυμα για την απάντησή της και ότι τόσο η έκθεση όσο και η απάντηση θα δημοσιευθούν μαζί με την απόφαση του Φορέα.
[..back]

E6. Εκπαίδευση Εμπειρογνωμόνων

Για τους/τις εμπειρογνώμονες διοργανώνονται δύο είδη κατάρτισης - ένα πριν από την επιτόπια επίσκεψη και ένα κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους.

Ένα σεμινάριο on-line βρίσκεται σε εξέλιξη.

Ο Φορέας διοργανώνει τη συνάντηση της ομάδας εμπειρογνωμόνων, πριν από την επί τόπου επίσκεψη είτε στα γραφεία του είτε σε αίθουσα συνεδριάσεων του ξενοδοχείου στο οποίο διαμένουν. Μια ομάδα ή άτομα που είναι υπεύθυνα για το σεμινάριο, παρέχουν σύντομη επισκόπηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Κύπρο, πληροφορίες για το Ίδρυμα και το πρόγραμμα υπό αξιολόγηση, ενημερώνουν τους εμπειρογνώμονες σχετικά με τους στόχους και τα καθήκοντα της αξιολόγησης, εισάγουν τη μεθοδολογία, τις διαδικασίες και τα αναμενόμενα αποτελέσματα και επεξεργάζονται το έντυπο αξιολόγησης που είχε αποσταλεί στα μέλη της επιτροπής, πριν από την άφιξή τους στην Κύπρο, με επίκεντρο τη δομή και την ανάγκη συνέπειας μεταξύ των αριθμητικών αξιολογήσεων, των παρατηρήσεων της επιτροπής και των αποφάσεων συμμόρφωσης ή όχι με τα Ευρωπαϊκά Πρότυπα και τις Κατευθυντήριες Γραμμές.

Η κατάρτιση που διοργανώνεται χωριστά κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους απευθύνεται σε διάφορες ομάδες εμπειρογνωμόνων (φοιτητές, εκπροσώπους επαγγελματικών φορέων, ακαδημαϊκούς, διευθυντές πανεπιστημιακών υπηρεσιών κ.ά.).

[..back]