Επιτόπου επισκέψεις για εξωτερική αξιολόγηση και περιορισμός της επαφής των στελεχών των ιδρυμάτων με τα μέλη των επιτροπών εξωτερικής αξιολόγησης στα θέματα της ημερήσιας διάταξης

Ο Φορέας ΔΙΠΑΕ επιθυμεί να ενημερώσει τα ιδρύματα ανώτερης εκπαίδευσης ότι ο περιορισμός της επαφής των στελεχών των ιδρυμάτων με τα μέλη των επιτροπών εξωτερικής αξιολόγησης (ΕΕΑ) αποκλειστικά και μόνο στα θέματα της ημερήσιας διάταξης αποτελεί σημαντική πρακτική για τη διασφάλιση της ανεξαρτησίας και της αντικειμενικότητας της αξιολόγησης.  Ο περιορισμός αυτός απαιτείται για να αποτραπεί οποιαδήποτε επιρροή, η οποία θα μπορούσε να επηρεάσει την αντικειμενικότητα των μελών της ΕΕΑ κατά την αξιολόγηση του ιδρύματος.

Ως εκ τούτου, υπενθυμίζεται ότι δεν επιτρέπεται η κοινωνική επαφή με τα μέλη των ΕΕΑ (π.χ. γεύμα, δείπνο κλπ.) και η διευθέτηση και αποπληρωμή από το ίδρυμα μεταφορικού μέσου για τα μέλη των ΕΕΑ.

Τα μέλη των ΕΕΑ λαμβάνουν υπόψη μόνο τα δεδομένα και τις πληροφορίες που τους παρέχονται κατά τη διάρκεια των συνεδριάσεων, σύμφωνα με την ημερήσια διάταξη ή άλλα επιπρόσθετα έγγραφα τα οποία ζητά η ΕΕΑ και τους προωθούνται μέσω του αρμόδιου λειτουργού του Φορέα.

Οι επεξηγήσεις και σχόλια που δίνονται στα Μέλη της ΕΕΑ εκτός των συνεδριάσεων της επιτόπου επίσκεψης και ό,τι μπορεί να παρέμβει στην αντικειμενική αξιολόγηση ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΟΦΕΥΓΟΝΤΑΙ.


31 Μαίου 2023

Ευρωπαϊκές Πανεπιστημιακές Συμμαχίες και Προγράμματα σπουδών στην Αγγλική στα Δημόσια Πανεπιστήμια

Σε σχέση με δημοσίευμα στο Paideia news για «δηλώσεις» της προέδρου του Φορέα Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης (ΔΙΠΑΕ), για το πιο πάνω θέμα, ο Φορέας ενημερώνει όλους τους ενδιαφερόμενους τα ακόλουθα, ως ορθή πληροφόρηση σε σχέση με τη δήλωση της Προέδρου του Φορέα και τη θέση του Συμβουλίου στο θέμα των Ευρωπαϊκών Πανεπιστημιακών Συμμαχιών και της προσφοράς προπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών στην Αγγλική στα Δημόσια Πανεπιστήμια.

  1. Το θέμα της προσφοράς μαθημάτων στην αγγλική γλώσσα στα πλαίσια των ευρωπαϊκών συμμαχιών για τη δημιουργία «ευρωπαϊκών πανεπιστημίων» και το θέμα της προσφοράς των προπτυχιακών προγραμμάτων των δημόσιων πανεπιστημίων και στην αγγλική είναι σε όλες τις διαστάσεις τους ξεχωριστά και ουδόλως οι αποφάσεις για το θέμα της προσφοράς των προπτυχιακών προγραμμάτων των δημόσιων πανεπιστημίων στην αγγλική επηρεάζουν τη δημιουργία συμμαχιών. Η θέση αυτή εκφράστηκε ενώπιον της Βουλής και δεν μπορεί να ερμηνευθεί ότι η προσφορά των προπτυχιακών προγραμμάτων των δημόσιων πανεπιστημίων και στην αγγλική γλώσσα δεν χρειάζεται νομοθετική ρύθμιση.
  2. Τα «ευρωπαϊκά πανεπιστήμια» χρηματοδοτούνται με υψηλές χρηματοδοτήσεις από την ΕΕ για τη συνεργασία πανεπιστημίων της Ευρώπης, για καινοτόμες προτάσεις ανάπτυξης προγραμμάτων, σε συγκεκριμένο τομέα, καθώς και δράσεις για προώθηση «της εκπαίδευσης, της έρευνας, της καινοτομίας και παροχή υπηρεσιών στην κοινωνία». Ήδη χρηματοδοτούνται σήμερα τα δύο δημόσια πανεπιστήμια και ένα ιδιωτικό σε χωριστές συμμαχίες με 10 και πλέον πανεπιστήμια η κάθε συμμαχία, για την ανάπτυξη δράσεων και προγράμματος, με την υποστήριξη του Φορέα ΔΙΠΑΕ και την παρώθηση του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού, το οποίο σε ειδικές συνεδριάσεις με τα πανεπιστήμια ενεθάρρυνε τη συμμετοχή τους. Η προϋπόθεση την οποία θέτει η ΕΕ για τη λειτουργία τους είναι η αξιολόγηση και πιστοποίηση του προγράμματος το οποίο θα προσφερθεί από Φορέα Πιστοποίησης Ποιότητας, ο οποίος είναι εγγεγραμμένος στο Ευρωπαϊκό Μητρώο EQAR, στο οποίο οι φορείς εγγράφονται μετά από αξιολόγηση και πιστοποίηση.
  3. Σε σχέση με τη δημιουργία «ευρωπαϊκών πανεπιστημίων», ο Φορέας υιοθετεί τις θέσεις που εκφράζονται στα «Συμπεράσματα του Συμβουλίου σχετικά με την πρωτοβουλία για τα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια — Σύνδεση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, της έρευνας, της καινοτομίας και της κοινωνίας: Ανοίγοντας τον δρόμο για μια νέα διάσταση στην ευρωπαϊκή τριτοβάθμια εκπαίδευση (2021/C 221/03 )»[1] σχετικά με «[…] περαιτέρω ανάπτυξη των ευρωπαϊκών πανεπιστημιακών συμμαχιών ως εμβληματικό παράδειγμα για σύγχρονα και χωρίς αποκλεισμούς ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης του μέλλοντος στην Ευρώπη» [8] και ότι «[…] οι συμμαχίες που δημιουργήθηκαν στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας για τα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια αποτελούν έναν σημαντικό τρόπο για την επιδίωξη βαθύτερης και ευρύτερης συστημικής συνεργασίας, η οποία μπορεί να αποδειχτεί χρήσιμη για τον εντοπισμό και την υπέρβαση των εμποδίων στη στενότερη διακρατική συνεργασία των ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στο μέλλον» [9].

  4. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο καλεί τα κράτη μέλη «με πλήρη σεβασμό των αρμοδιοτήτων των κρατών μελών και της αρχής της επικουρικότητας, της θεσμικής αυτονομίας, της ακαδημαϊκής ελευθερίας» [31]
    Να επιδιώξουν συνεργασία σε διεθνές, εθνικό και περιφερειακό επίπεδο, καθώς και μεταξύ κυβερνήσεων και ιδρυμάτων, για να εντοπίσουν και να άρουν, όπου απαιτείται, τα εμπόδια στο δρόμο προς πιο συμβατά συστήματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και στενότερες στρατηγικές συμμαχίες των ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, με βάση το εκτεταμένο έργο που έχει ήδη αναπτυχθεί μέσω του EEA, του EHEA και του ΕΧΕ [35]

  5. Όσον αφορά τη γενικευμένη προσφορά των προπτυχιακών προγραμμάτων των δημόσιων πανεπιστημίων στην αγγλική γλώσσα ο Φορέας ΔΙΠΑΕ, ως εκ της αποστολής του, θα εξετάσει την πρόταση, όταν του αποσταλεί, με βάση ποιοτικά κριτήρια και με γνώμονα ότι το οικονομικό όφελος δεν μπορεί να είναι το κυρίαρχο στοιχείο και ανάλογα θα τοποθετηθεί.

Τα πιο πάνω αποτελούν την επίσημη θέση του Φορέα ΔΙΠΑΕ.

18 Μαίου 2023

Μεταπτυχιακή Διατριβή στο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών Επιπέδου Μάστερ (Αρ. 2)

Ο Φορέας Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης, σε συνέχεια σχετικής ανακοίνωσής του με ημερομηνία 21 Οκτωβρίου 2021 αποφάσισε όπως ενημερώσει τα ιδρύματα ανώτερης εκπαίδευσης τα ακόλουθα:

Στο Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων (EQF) τα προγράμματα σπουδών επιπέδου Μάστερ κατατάσσονται στο επίπεδο 7 και θα πρέπει να πληρούν τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές για την πιστοποίησή τους όπως:
  • ερευνητικές δεξιότητες και ερευνητικό έργο των διδασκόντων
  • εξειδικευμένη ακαδημαϊκή γνώση
  • ανάπτυξη των δεξιοτήτων και της ικανότητας των φοιτητών/φοιτητριών για έρευνα και επίλυση προβλημάτων, θεματικών και διαθεματικών, κοκ
Ως εκ τούτου, τα ιδρύματα που προσφέρουν προγράμματα σπουδών επιπέδου Μάστερ θα πρέπει να διασφαλίζουν ότι  οι απόφοιτοι των εν λόγω προγραμμάτων σπουδών αποκτούν  δεξιότητες και ικανότητα για έρευνα, καινοτομία  και επίλυση σύνθετων προβλημάτων, όπως προνοεί το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων.

Από τις εκθέσεις των εμπειρογνωμόνων που συμμετέχουν στις ΕΕΑ των προγραμμάτων Μάστερ διαφαίνεται ότι λόγω ελλείψεων στον τομέα της έρευνας, αυτά δεν ανταποκρίνονται πλήρως στο Επίπεδο 7 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων. Λαμβάνοντας υπόψη ότι στα προγράμματα επιπέδου Μάστερ η καινοτομία και η έρευνα θα πρέπει να βρίσκονται στον πυρήνα των μαθησιακών αποτελεσμάτων που θα έχουν κατακτήσει οι απόφοιτοι,  πολλές ΕΕΑ εισηγούνται την ένταξη στα εν λόγω προγράμματα υποχρεωτικής μεταπτυχιακής διατριβής, ακολουθώντας την ευρωπαϊκή πρακτική ιδιαίτερα σε εξειδικευμένα θέματα, τόσο σε εξ αποστάσεως φοίτηση όσο και διά ζώσης.

Ως εκ τούτου, πριν από την υποβολή στον Φορέα ΔΙΠΑΕ αίτησης για την εξωτερική αξιολόγηση προγράμματος Επιπέδου Μάστερ τα ιδρύματα καλούνται να μελετούν διεξοδικά την εισαγωγή υποχρεωτικής μεταπτυχιακής διατριβής στα προγράμματα σπουδών όπου απαιτείται από το αντικείμενο του προγράμματος σπουδών.


24 Απριλίου 2023

Γραπτά και Εργασίες (Υποβολή, Διάρκεια Φύλαξης) (Αρ. 2)

Ο Φορέας Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης (ΔΙΠΑΕ), σε συνέχεια της ανακοίνωσής του με το ίδιο θέμα, ημερομηνίας 23 Σεπτεμβρίου 2016 ενημερώνει τα ιδρύματα ανώτερης εκπαίδευσης ότι η φύλαξη γραπτών εξετάσεων σε ψηφιοποιημένη μορφή είναι αποδεκτή από τον Φορέα ΔΙΠΑΕ.

Νοείται ότι ο ελάχιστος χρόνος φύλαξης των  γραπτών εξετάσεων σε ψηφιοποιημένη μορφή, βάσει της σχετικής Απόφασης Πολιτικής του Φορέα ΔΙΠΑΕ, θα πρέπει να είναι τα τρία χρόνια.


24 Απριλίου 2023

Υποβολή Εβδομαδιαίων Διαδραστικών Δραστηριοτήτων για τα Εξ Αποστάσεως Προγράμματα Σπουδών

Ο Φορέας Διασφάλιστης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδεθης (ΔΙΠΑΕ), λαμβάνοντας υπόψη τις παρατηρήσεις των Επιτροπών Εξωτερικής Αξιολόγησης και σε συνέχεια των πιο κάτω προηγούμενων ανακοινώσεών του επισημαίνει τα ακόλουθα για πλήρη συμμόρφωση:

Αξιολόγηση - Βαθμολόγηση Εβδομαδιαίων Δραστηριοτήτων Εξ Αποστάσεως Προγραμμάτων Σπουδών (Αρ. 3) 07 Αυγούστου 2020
Ενημέρωση - Αξιολόγηση Εξ Αποστάσεως Προγραμμάτων Σπουδών (Αρ. 2) 04 Μαΐου 2020
Ενημέρωση - Αξιολόγηση Εξ Αποστάσεως Προγραμμάτων Σπουδών 29 Απριλίου 2020


Οι οδηγοί μελέτης για κάθε μάθημα στα εξ αποστάσεως προγράμματα σπουδών περιέχουν 12 - 13 εβδομαδιαίες διαδραστικές δραστηριότητες οι οποίες αξιοποιούν το εικονικό περιβάλλον και περιλαμβάνουν προσομοιώσεις (Simulation), σενάρια και προβλήματα προς επίλυση, μεταφορά της  γνώσης σε νέο περιβάλλον, ερευνητικές δεξιότητες, για όλα τα μαθήματα του συγκεκριμένου προγράμματος και ιδιαίτερα και κατ΄ εξοχήν για τα μεταπτυχιακά προγράμματα.

Συγκεκριμένα απαιτείται η οργάνωση διαδικτυακών εβδομαδιαίων δραστηριοτήτων, 12 τουλάχιστον για  κάθε μάθημα, όπως:

  • Προσομοιώσεις σε εικονικά περιβάλλοντα
  • Σενάρια για λύση προβλήματος
  • Διαδραστικά παιγνίδια μάθησης και συντρέχουσας αξιολόγησης
  • Δραστηριότητες με εικόνα, ήχο και απεριόριστες δυνατότητες ανάπλασης της πραγματικότητας και περαιτέρω επεξεργασίας στη βάση υποθέσεων
  • Μεταφορά των φοιτητών σε πραγματικές καταστάσεις ζωής, ώστε να μπορούν να λάβουν αποφάσεις και να μελετήσουν τις συνέπειες των αποφάσεών τους
  • Κτίσιμο δεξιοτήτων και σε εμπειρίες και στάσεις όπως στην πραγματική ζωή και σε βίωση - όχι απλή αποστήθιση της γνώσης

Οι εβδομαδιαίες διαδραστικές δραστηριότητες πρέπει να αξιολογούνται και βαθμολογούνται κατά ενότητες που αντιστοιχούν στα αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα ή/ και στο σύνολό τους με ένα ικανοποιητικό  ποσοστό. Διαφορετικά, αυτές, δεν λαμβάνονται υπόψη από τον/την φοιτητή/τρια και δεν επιτυγχάνονται τα μαθησιακά αποτελέσματα.

Οι εβδομαδιαίες διαδραστικές δραστηριότητες θα πρέπει να υποβάλλονται μαζί με την αίτηση για αξιολόγηση των εξ αποστάσεως προγραμμάτων σπουδών σε αναγνώσιμη μορφή (πχ ως αρχεία PDF) και σε ξεχωριστά αρχεία ανά μάθημα και ανά εβδομαδιαία διαδραστική δραστηριότητα.

18 Απριλίου 2023