Διενέργεια Εξετάσεων Εξ Αποστάσεως για τα Εξ αποστάσεως Προγράμματα Σπουδών

Το Συμβούλιο του Φορέα Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης (ΔΙΠΑΕ) κατά την 86η Συνοδό του, η οποία πραγματοποιήθηκε στις 10 Οκτωβρίου 2022, μελέτησε τον ν. 4957/2022 της Ελλάδας, ο οποίος αφορά τα εξ αποστάσεως προγράμματα, τα οποία προσφέρονται από ιδρύματα της αλλοδαπής και επιβεβαιώνει τα πιο κάτω:

  1. Τα πανεπιστήμια της Κύπρου περιλαμβάνονται στο Εθνικό Μητρώο Αναγνωρισμένων Ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης της αλλοδαπής και στο Εθνικό Μητρώο Τύπων Τίτλων Σπουδών Αναγνωρισμένων Ιδρυμάτων της Αλλοδαπής όπως προβλέπεται στο άρθρο 304.
  2. Με βάση το άρθρο 308   οι τίτλοι των  εξ αποστάσεως προγραμμάτων σπουδών με έδρα στην αλλοδαπή αναγνωρίζονται ως ακαδημαϊκά ισοδύναμοι τίτλων σπουδών ανώτατης εκπαίδευσης, εφόσον το σύνολο των σπουδών συμπεριλαμβανομένης και της αξιολόγησης πραγματοποιείται εκτός ελληνικής επικράτειας.
  3. Η αξιολόγηση στα εξ αποστάσεως προγράμματα με έδρα στην αλλοδαπή, με βάση τον ορισμό στο Άρθρο 299, προσφέρεται με ή χωρίς την υποστήριξη τεχνολογίας ή με συνδυασμό και των δύο.  

Ως εκ των πιο πάνω, οι εξετάσεις των εξ αποστάσεως προγραμμάτων των πανεπιστημίων της Κύπρου δεν θα διεξάγονται στην Ελλάδα αλλά μέσω τεχνολογίας, δηλαδή εξ αποστάσεως ή/και ταυτόχρονα για όσους/ες επιθυμούν με φυσική παρουσία στην Κύπρο.

Ο Φορέας ΔΙΠΑΕ έχει μελετήσει τις πρακτικές που ακολουθούνται από χώρες της Ευρώπης, όσον αφορά στη διενέργεια των εξετάσεων στο πλαίσιο των εξ αποστάσεως προγράμματα σπουδών με τη χρήση λογισμικών επιτήρησης και ενημερώνει τα ιδρύματα ότι δύνανται να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες που παρέχονται μέσω των τεχνολογιών της πληροφόρησης και της επικοινωνίας για τη διενέργεια εξ αποστάσεως εξετάσεων νοουμένου ότι:

 α) Θα έχουν θέσει μηχανισμούς και διαδικασίες για τη διασφάλιση της αξιοπιστίας και του αδιάβλητου των εξετάσεων με

  • εξειδικευμένη πλατφόρμα και ανάλογο εξοπλισμό εκ μέρους των φοιτητών/τριών
  • τήρηση αρχείου μαγνητοσκόπησης των εξετάσεων 
  • καθορισμένο χρόνο εξέτασης, ο οποίος δεν υπερβαίνει τις 2-3 ώρες 
  • σύγχρονη εξέταση και επιτήρηση των ακροατηρίων και δυνατότητα ασύγχρονου ελέγχου μέσω παρατήρησης των μαγνητοσκοπήσεων
  • ταυτοποίηση των εξεταζόμενων

 β)   Θα έχουν διασφαλίσει την Ποιότητα του εξεταστικού δοκιμίου

  • Ως προς το περιεχόμενο με την επιλογή της αποδοτικότερης μορφής εξ αποστάσεως αξιολόγησης, στη βάση και προηγούμενων ανακοινώσεων του Φορέα
  • Με την ταυτόχρονη αποστολή του εξεταστικού δοκιμίου από το Πανεπιστήμιο σε όλους/ες τους/τις εξεταζόμενους/ες
  • Με την ασφαλή επιστροφή του εξεταστικού δοκιμίου μόνο στο Πανεπιστήμιο

Τα πιο πάνω ισχύουν τόσο για τις ενδιάμεσες όσο και για τις τελικές εξετάσεις και μπορούν να τεθούν σε εφαρμογή κατά το τρέχον εξάμηνο, νοουμένου ότι τα ιδρύματα θα ενημερώσουν τον Φορέα, έγκαιρα,  για τους μηχανισμούς-πλατφόρμες  και τις διαδικασίες διασφάλισης ποιότητας όπως αυτές περιγράφονται πιο πάνω, ούτως ώστε να μπορούν να πιστοποιηθούν για το αδιάβλητο της εξέτασης, όπως απαιτεί η νομοθεσία και οι κανονισμοί για την αξιολόγηση, όπως και  ο  ν. 4957/2022 για τους εξ Ελλάδος φοιτητές.

11 Οκτωβρίου 2022

Ενημέρωση από ΔΟΑΤΑΠ για τις εξ αποστάσεως σπουδές

H αυτόδηλη ενημέρωση από την Μαρία Αλαχούζου, Προϊσταμένη της Δ/νσης του Διεπιστημονικού Οργανισμού Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης (Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π.), επίσημου φορέα της Ελληνικής Δημοκρατίας, περί των προβλεπόμενων στο ν. 4957/2022 σχετικά με τις εξ αποστάσεως σπουδές.

Ενημέρωση περί των προβλεπόμενων στο ν. 4957 2022 για τις εξ αποστάσεως σπουδές icon acrobat


6 Οκτωβρίου 2022

Συγχρονισμός έναρξης της διαδικασίας αξιολόγησης ορισμένων προγραμμάτων σπουδών με την έναρξη της διαδικασίας για τις Τμηματικές αξιολογήσεις (Αξιολόγηση Προγραμμάτων στο Πλαίσιο των Τμηματικών Αξιολογήσεων)

Έχω οδηγίες να σας ενημερώσω ότι το Συμβούλιο του Φορέα ΔΙΠΑΕ κατά την Σύνοδό του με αρ. 85 (19 Σεπτεμβρίου 2022) αποφάσισε όπως ενημερώσει τα πανεπιστήμια ότι μπορούν να υποβάλουν αίτημα στον Φορέα για συγχρονισμό της έναρξης της διαδικασίας αξιολόγησης ορισμένων προγραμμάτων σπουδών με την έναρξη της διαδικασίας για τις Τμηματικές αξιολογήσεις (Αξιολόγηση Προγραμμάτων στο Πλαίσιο των Τμηματικών Αξιολογήσεων).

Παρακαλούμε όπως το αίτημά σας συνοδεύεται με πίνακα ο οποίος θα περιέχει τις ημερομηνίες έναρξης και λήξης της πιστοποίησης των προγραμμάτων και των Τμημάτων μαζί με εισήγηση μικρής μείωσης ή επέκτασης της περιόδου πιστοποίησης (μέχρι ένα χρόνο) για να επιτευχθεί ο συγχρονισμός των Τμηματικών με τις προγραμματικές στο πλαίσιο της Τμηματικής Αξιολόγησης. 


Έντυπο για τον συγχρονισμό έναρξης της διαδικασίας αξιολόγησης προγραμμάτων στο ίδιο αντικείμενο αλλά σε διαφορετικό επίπεδο (πτυχίο, μεταπτυχιακό, διδακτορικό) με τη διαδικασία Τμηματικής Αξιολόγησης  (Αξιολόγηση Προγραμμάτων στο Πλαίσιο των Τμηματικών Αξιολογήσεων) icon word


27 Σεπτεμβρίου 2022

Μαθήματα Χειμερινού Εξαμήνου 2022 – 2023 στα Συμβατικά Προγράμματα Σπουδών των Ιδρυμάτων Ανώτερης Εκπαίδευσης (Αρ. 3)

Σε συνέχεια προηγούμενών του ανακοινώσεων με ημερομηνίες 1 Σεπτεμβρίου 2022 και 23 Μαΐου 2022 ο Φορέας ΔΙΠΑΕ ενημερώνει εκ νέου τα ιδρύματα Ανώτερης Εκπαίδευσης και όλους τους ενδιαφερόμενους ότι ότι οι φοιτητές και φοιτήτριες που σπουδάζουν σε συμβατικά προγράμματα σπουδών θα πρέπει προσέλθουν κανονικά με φυσική παρουσία στις αίθουσες διδασκαλίας το Χειμερινό Εξάμηνο 2022 - 2023

Για αποφυγή οποιασδήποτε αμφισβήτησης των τίτλων σπουδών των φοιτητών/ριών, ο Φορέας σε συνεννόηση με το ΚΥΣΑΤΣ επισημαίνει ότι η δια ζώσης διδασκαλία και παρακολούθηση των μαθημάτων στα συμβατικά προγράμματα σπουδών είναι υποχρεωτική και ο Φορέας δεν θα αναγνωρίσει διαδικτυακή φοίτηση σε συμβατικά προγράμματα σπουδών, οπότε η διαδικτυακή φοίτηση στα προγράμματα αυτά είναι ως να γίνεται σε μη πιστοποιημένα προγράμματα.

Επισημαίνεται ότι η προσφορά των συμβατικών προγραμμάτων θα πρέπει να συμβαδίζει με τις προ- κορωνοϊού συνθήκες, δηλαδή σε περίπτωση ασθενείας των διδασκόντων/ουσών γίνεται αναπλήρωση του μαθήματος και σε περίπτωση ασθενείας φοιτητών/ριών, η απουσία υπολογίζεται με βάση τις επιτρεπόμενες σε κάθε ίδρυμα.     

 

Μαθήματα Χειμερινού Εξαμήνου 2022 – 2023 στα Συμβατικά Προγράμματα Σπουδών των Ιδρυμάτων Ανώτερης Εκπαίδευσης 23 Μαΐου 2022
Μαθήματα Χειμερινού Εξαμήνου 2022 – 2023 στα Συμβατικά Προγράμματα Σπουδών των Ιδρυμάτων Ανώτερης Εκπαίδευσης (2) 01 Σεπτεμβρίου 2022


26 Σεπτεμβρίου 2022

Παραπλανητικές Διαφημίσεις

Ο Φορέας Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης, εφιστά, εκ νέου, την προσοχή των Ιδρυμάτων Ανώτερης Εκπαίδευσης στα ακόλουθα:

  • Οι διαφημίσεις, έντυπες και ηλεκτρονικές, από τα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας, με αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, σε πινακίδες, και με οποιοδήποτε άλλο μέσο, πρέπει να είναι έννομες και να μην περιέχουν αναληθείς ισχυρισμούς ή να παραλείπουν πληροφορίες οι οποίες είναι δυνατό να παραπλανούν τους υποψήφιους φοιτητές και το κοινό.
  •  
  • Το Άρθρο 38 (6) των «περί της Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης και της Ίδρυσης και Λειτουργίας Φορέα για Συναφή Θέματα Νόμων» του 2015 και 2016, ρητά αναφέρει ότι: «Τηρουμένων των διατάξεων του εδαφίου (5), από την ημερομηνία διορισμού του Συμβουλίου απαγορεύεται η λειτουργία, από ίδρυμα ανώτερης εκπαίδευσης, νέου προγράμματος σπουδών που δεν έχει εξασφαλίσει προηγουμένως από τον Φορέα εκπαιδευτική αξιολόγηση του προγράμματος αυτού.».
  •  
  • Επιπρόσθετα, όσον αφορά στις Ιδιωτικές Σχολές Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης (ΙΣΤΕ), σύμφωνα με το Άρθρο 69 των «περί Σχολών Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νόμων» του 1996 έως 2013, ρητά αναφέρουν ότι:
  •  
    1. Οι διαφημίσεις, με οποιοδήποτε μέσο, ιδιωτικής σχολής δεν μπορούν να περιέχουν οποιοδήποτε στοιχείο που είναι αναληθές ή παραπλανητικό, αναφορικά με το επίπεδο ή τον τύπο της σχολής ή με οποιοδήποτε άλλο τρόπο.
    2.  
    3. Κάθε πρόσωπο που παραβαίνει τις διατάξεις του εδαφίου (2) του παρόντος άρθρου είναι ένοχο ποινικού αδικήματος και υπόκειται σε χρηματική ποινή που δεν υπερβαίνει τις οκτώ χιλιάδες πεντακόσια σαράντα τρία ευρώ. Λαμβάνοντας υπόψη το υφιστάμενο Νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τη διασφάλιση της ποιότητας της ανώτερης εκπαίδευσης στη Δημοκρατία, τα ιδρύματα ανώτερης εκπαίδευσης προτρέπονται να μην λειτουργούν και να μην διαφημίζουν νέα προγράμματα σπουδών τα οποία δεν έτυχαν αξιολόγησης – πιστοποίησης από τον Φορέα.

 
23 Σεπτεμβρίου 2022